Однак це не єдині переваги системи. Публічність і прозорість торгів забезпечує рівні можливості для всіх потенційних постачальників, а можливість відстежити всі дані після оголошення переможця і підписання з ним договору є досить ефективним засобом боротьби з корупцією.
Ще публічні торги є простою повагою до платників податків, адже будь-який зареєстрований на офіційній платформі «Прозоро» – «Держзакупівлі онлайн» може простежити за процесом торгів і детально проаналізувати результат.
При використанні бюджетних коштів за допомогою системи «Прозоро» можна вирішити ряд наболілих проблем, однак деякі питання ще потребують доопрацювання. З точки зору забезпечення в товарах і послугах потреб держави, слід підняти два важливих питання:
- правильне визначення реальних потреб;
- усунення процесу створення тендеру і потреби під конкретного постачальника.
Перше питання ще вимагає аналізу і доопрацювання, і тут є над чим попрацювати, а ось другу проблему, здебільшого вдалося вирішити за допомогою системи «Прозоро».
З точки зору економії державних коштів:
- вчасне визначення терміну проведення тендера з урахуванням річних циклів, особливостей ринків і товарних циклів, інших факторів, сезонно впливають на вартість;
- впровадження здорової конкуренції серед постачальників і рівних прав для них, як наслідок, можливість отримати найкращу ціну на виході.
Перше питання вимагає ретельного аналізу і оптимізації, тут ще потрібна доробка, а друге питання вдалося вирішити практично на 100% за допомогою впровадження ProZorro.
З точки зору стимулювання малого та середнього бізнесу і його підтримки:
- усунення необгрунтованих обмежень при формуванні тендерної заявки, відсутність лобізму і прийняття рішення при кваліфікації учасників;
- забезпечення своєчасної оплати з боку державних підприємств і організацій за поставлені товари і послуги.
Перше питання найбільш оптимально вирішується саме впровадженням електронного аукціону, на сьогодні не існує більш ефективного засобу. Друге питання залишається проблематичним, але деякі кроки все ж зроблені в цьому напрямку.
По-перше, висока конкуренція дозволяє заощадити кошти, а це сприяє більш гнучкому їх використанню.
По-друге, існує в системі «Прозоро» можливість відстежувати історію оплат, що є додатковим критерієм безпеки бізнесу, при ухваленні рішення про участь в конкретному тендері. У разі позитивної історії оплат, довіру до замовника вище і навпаки.
Однак повністю вирішити проблему своєчасності оплат тільки засобами системи «Прозоро» важко. Тут необхідна державна регуляторна політика. Як варіант, поставка робіт або послуг здійснюється під державні гарантії. У цьому випадку бізнес буде застрахований від контакту з конкретним чиновником, і отримає оплату за договором при відповідному поповненні бюджету.
Оптимізація тендерних закупівель дуже важливий крок на шляху вирішення проблем в нашій країні, хоча таких кроків необхідно зробити ще багато, але вселяє оптимізм, що процес все ж вдалося запустити і назад дороги вже немає.