Старий формат проведення тендерів із закупівлі товарів і послуг державними підприємствами і організаціями цілком дискредитував себе. Потреба в повній модернізації цієї системи виникла вже давно, але впровадити її, вже як готовий продукт вдалося тільки в 2016 році. З 01 серпня всі підприємства держсектора зобов’язані купувати товари та послуги через електронні закупівлі ProZorro. Впровадження електронного майданчика обрано не випадково саме на тендерні закупівлі, адже це приблизно половина річного бюджету країни, близько 250 млрд. гривень, та ще не менше 100 млрд. гривень на рік коштів державних підприємств. Очікувана економія бюджету при використанні електронних торгів близько 50 млрд. гривень на рік.
Однак це не єдині переваги системи. Публічність і прозорість торгів забезпечує рівні можливості для всіх потенційних постачальників, а можливість відстежити всі дані після оголошення переможця і підписання з ним договору є досить ефективним засобом боротьби з корупцією.
Ще публічні торги є простою повагою до платників податків, адже будь-який зареєстрований на офіційній платформі «Прозоро» – «Держзакупівлі онлайн» може простежити за процесом торгів і детально проаналізувати результат.
При використанні бюджетних коштів за допомогою системи «Прозоро» можна вирішити ряд наболілих проблем, однак деякі питання ще потребують доопрацювання. З точки зору забезпечення в товарах і послугах потреб держави, слід підняти два важливих питання:
- правильне визначення реальних потреб;
- усунення процесу створення тендеру і потреби під конкретного постачальника.
Перше питання ще вимагає аналізу і доопрацювання, і тут є над чим попрацювати, а ось другу проблему, здебільшого вдалося вирішити за допомогою системи «Прозоро».
З точки зору економії державних коштів:
- вчасне визначення терміну проведення тендера з урахуванням річних циклів, особливостей ринків і товарних циклів, інших факторів, сезонно впливають на вартість;
- впровадження здорової конкуренції серед постачальників і рівних прав для них, як наслідок, можливість отримати найкращу ціну на виході.
Перше питання вимагає ретельного аналізу і оптимізації, тут ще потрібна доробка, а друге питання вдалося вирішити практично на 100% за допомогою впровадження ProZorro.
З точки зору стимулювання малого та середнього бізнесу і його підтримки:
- усунення необгрунтованих обмежень при формуванні тендерної заявки, відсутність лобізму і прийняття рішення при кваліфікації учасників;
- забезпечення своєчасної оплати з боку державних підприємств і організацій за поставлені товари і послуги.
Перше питання найбільш оптимально вирішується саме впровадженням електронного аукціону, на сьогодні не існує більш ефективного засобу. Друге питання залишається проблематичним, але деякі кроки все ж зроблені в цьому напрямку.
По-перше, висока конкуренція дозволяє заощадити кошти, а це сприяє більш гнучкому їх використанню.
По-друге, існує в системі «Прозоро» можливість відстежувати історію оплат, що є додатковим критерієм безпеки бізнесу, при ухваленні рішення про участь в конкретному тендері. У разі позитивної історії оплат, довіру до замовника вище і навпаки.
Однак повністю вирішити проблему своєчасності оплат тільки засобами системи «Прозоро» важко. Тут необхідна державна регуляторна політика. Як варіант, поставка робіт або послуг здійснюється під державні гарантії. У цьому випадку бізнес буде застрахований від контакту з конкретним чиновником, і отримає оплату за договором при відповідному поповненні бюджету.
Оптимізація тендерних закупівель дуже важливий крок на шляху вирішення проблем в нашій країні, хоча таких кроків необхідно зробити ще багато, але вселяє оптимізм, що процес все ж вдалося запустити і назад дороги вже немає.